BS Eugeen Laermans is een basisschool van het Gemeenschapsonderwijs, daarom is onze schoolcultuur gebaseerd op de missie en visie van het GO!onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en is er een gelijklopende visie met deze van de school en van het GO!.
Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap streeft naar het bereiken van maximale leerwinst, een totale persoonlijkheidsontwikkeling, actief burgerschap en individueel welbevinden. Wij focussen op wat mensen verbindt en leren kinderen, jongeren en volwassenen samenleven over de grenzen van verschillen heen. Zo maken we van de school een betekenisvolle leer- en leefomgeving die bijdraagt tot een meer rechtvaardige samenleving: een vrije democratie met actieve burgers waarin elke persoon gelijke kansen heeft om zich maximaal te ontplooien.
Om dit te realiseren willen wij :
Het GO! wil de school van zijn dromen realiseren. Dit houdt het volgende in:
Het GO! zet in op het samen leren samenleven op basis van respect, openheid, gelijkwaardigheid, oprechtheid, betrokkenheid en engagement, waarden die de bouwstenen vormen voor opvoeding tot actief burgerschap.
Binnen het scheppende kader van de GO! legden we zo onze eigen accenten.
De missie van de school is : “Samen thuis in onze school”
SAMEN:
Omdat we “samen willen samen leven”.
Omdat we samen een participatieve school willen zijn met onze leerlingen, ouders ,partners en team
Omdat we sterk inzetten op het sharen van onze van onze expertise en willen leren van en met elkaar.
THUIS:
We willen een thuis zijn voor onze kinderen en zetten hiervoor maximaal in op welbevinden en betrokkenheid.
Dit staat in onze school centraal. Het zijn de ijkpunten, de knipperlichten van klasleerkrachten om hier hun klaspraktijk op af te stemmen.
We bewaken dat al onze kinderen zich geborgen voelen. Dit doen we o.a. door een veilig klas-en schoolklimaat te creëren.
Als GO! school dragen we waarden en normen sterk in het vaandel.
De volgende kernwaarden staan in onze school voorop, zowel op leerkracht als op leerlingenniveau:
Omdat onze kinderen te weinig kritisch zijn of te weinig vragen stellen vinden we het belangrijk dat ze leren plezier hebben in “leren”.
We willen ervoor zorgen dat onze kinderen door iets nieuws te leren voldoening krijgen en gemotiveerd zijn. Dat ze vragen durven stellen en zichzelf persoonlijk kunnen ontplooien door hun interesses uit te diepen.
Door te zorgen voor een uitdagend en gevarieerd onderwijsaanbod willen we leerplezier stimuleren en ervoor zorgen dat het onderwijs op onze school tot maximale ontwikkeling leidt voor alle leerlingen.
We willen een school zijn waar het “prettig is om te leren”.
Als leerkrachten willen we bijleren op verschillende manieren en leren van elkaar d.m.v. “ co-teaching” en door onze expertise en talenten hiervoor in te zetten.
We willen gemotiveerd en gepassioneerd lesgeven en de leerlingen hierin meenemen. We willen nieuwsgierig blijven en openstaan voor vernieuwingen.
Als groeiende school staan we dicht bij onze kinderen en ouders.
Als leerkrachten willen met ons hart achter ons onderwijs blijven staan en betrokken blijven.
We leven ons in en voelen mee met onze kinderen en ouders waarvan de thuissituatie soms niet altijd evident is.We kennen onze kinderen beter en anders omdat ze mee in de opstart zaten.
Kinderen vertrouwen ons allemaal en zijn betrokken bij alle leerkrachten.
Vanuit onze ouders weten we dat onze kinderen ook graag naar school komen.
We willen de betrokkenheid van onze kinderen nog vergroten door rekening te houden met en in te gaan op hun leefwereld en interesses. We bieden vanuit hun interesses mogelijkheden aan in het kader van brede school en in samenwerking met onze partners.
Door hen zoveel mogelijk al handelend te laten leren, van doen naar denken, van concreet naar abstract.
We willen geen “ver-van-mijn-bed-show” zijn maar functionele taken geven binnen een goed en veilig klasklimaat waar binnen onze kinderen zich verbonden voelen.
We schenken aandacht aan elk kind en bieden zorg op maat.
We betrekken onze ouders o.a. via dagelijkse informele contacten (en laagdrempelig formeel contact) en houden hierbij rekening met hun thuissituatie. We zien onze ouders als volwaardige partners . Er is vertrouwen, ouders tonen interesse en hebben begrip. We willen hun betrokkenheid blijven meenemen in ons “schoolverhaal”.
Onze school is een afspiegeling van een realistisch wereldbeeld.
We hebben een diverse , multiculturele instroom van kinderen en ouders en hoe beter we elkaar leren kennen, hoe beter we elkaar kunnen begrijpen en van elkaar kunnen leren. We leren culturen kennen. Pas als je dit weet en empathie hebt begrijp je dit en dit doen we als leerkrachten.
We willen dat onze kinderen een respectvolle brede kijk hebben op de dingen, culturen ,mensen en verder kunnen kijken dan hun eigen vertrouwde omgeving en hun leefwereld hierbij verruimen . We willen hierbij een “brede school “zijn en de echte wereld zoveel mogelijk laten ervaren door onze kinderen.
Als leerkrachten behandelen we iedereen gelijkwaardig en waarderen we diversiteit met respect voor andere opvattingen en onze eigen leefwereld blijven verruimen..
Eerlijk zijn zonder te “verbloemen”, echt , respectvol en betrouwbaar zijn vinden we belangrijke waarden waar we naar willen handelen in onze school.
We zoeken samen oplossingen, willen praten en zijn mee “ouders” voor onze kinderen. Dit neemt een belangrijke plaats in in onze school. We zijn tevens een “thuis “ en zetten sterk in op het welzijn van iedereen.
Onze kinderen kunnen eerlijk hun emoties tonen en echt zijn in onze school.
We leren onze kinderen dat je kan praten waardoor we elkaar beter begrijpen of tot oplossingen kunnen komen en dat je je eigen mening mag hebben maar ze soms ook dient te herzien. We maken hiervoor bewust tijd.
Ook onze ouders zijn eerlijk en durven zich zo uiten. Ze weten dat we ervoor openstaan en naar oplossingen zoeken.
Het is onze maatschappelijke taak om in de 21ste eeuw om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren en aan te bieden.
Kwaliteit heeft te maken met het kunnen ontwikkelen van elk talent, met het vormen van de totale persoonlijkheid, met de brede ontwikkeling van elk individu en het vreedzaam samenleven in een voortdurend veranderende samenleving.
In de 21ste eeuw nemen steeds meer problemen wereldwijde en levensbedreigende proporties aan Zet het vuur van de vooruitgang de wereld in brand? Is goed onderwijs nodig om deze brand te blussen?
Kan het onderwijs de wereld redden? Neen, dat kan onderwijs niet op haar ééntje maar het onderwijs kan wel leerlingen redden!
We vinden het belangrijk dat onze kinderen nieuwsgierig blijven en levenslang willen blijven leren. We willen hen helpen om de competenties te verwerven die hen in staat stellen om een beter persoonlijk leven te leiden, maar ook om een bijdrage tot een betere wereld te leveren. Als elke leerling een positieve bijdrage levert tot een betere “wereld-om zich heen” dan kan het totaaleffect wel gigantisch zijn.
De wereld is tijdens de afgelopen 20 jaar zo sterk veranderd dat het curriculum van de 21ste eeuw er anders moet uitzien dan dat van de vorige eeuw.
We vinden het belangrijk dat onze kinderen:
Onze leerplannen van het G-O! zijn richtinggevend voor het werken aan kwaliteitsvol onderwijs. Hierbij wordt er een evenwicht nagestreefd tussen kennis en vaardigheden op maat van elk kind.
We zetten tevens sterk in op het welzijn en welbevinden van onze kinderen en willen werken aan sociale vaardigheden en gezondheidsbeleid.
Naast het leerkracht gestuurde lesgeven (instructie) krijgt het leerling gestuurde leren en de zelfsturing meer aandacht in onze school.
Dit doen we door gaandeweg meer coöperatieve en interactieve werkvormen in te zetten, hoekenwerk in de kleuterschool,… met bv. implementatie van het EDI-model in het LO.
We hechten veel belang aan het concreet en inzichtelijk werken voor we naar een picturaal, abstract aanbod overgaan bij wiskunde (ijsbergdidactiek).
We werken thematisch en systematisch (los van thema’s).